Top Social Icons

Ahad, 2 Ogos 2015

MH370 - Kerusi Kapal terbang di temui 3 bulan yang lalu (Video)

Nicolas Ferrier hampir tidak memberi kerusi biru pandangan kedua . Sambil meneruskan rondaan hariannya dari pantai Reunion , mengambil serpihan dari pasir hitam dan batu-batu besar, ia seolah-olah dia seperti hanya satu lagi sampah - tempat duduk bas , mungkin, atau kerusi "hang glider" .
" Hanya pada Rabu bahawa ia saya tersedar apa kemungkinanya ," kata Mr Ferrier . "Ia mungkin sebahagian daripada kapal terbang itu. "





Mr Ferrier menjumpai kerusi itu pada awal Mei. Dan semalam dia memberitahu kisahnya buat pertama kali - sehingga sekarang, tiada siapa tetapi isterinya telah tahu mengenai penumuan itu. Beliau menjelaskan , Ia terdampar di sepanjang dua kilometer panjang pantai yang dipantaunya berhampiran Saint Andre , di sebelah timur pulau Lautan Hindi. dan minggu lepas, di kawasan yang sama di pantai itulah mendapat perhatian dunia , selepas apa yang dipercayai menjadi sebahagian daripada sayap Boeing 777 telah terdampar
Memandangkan hanya pesawat 777 yang terhempas di Hemisfera Selatan adalah MH370 - penerbangan malang yang hilang dalam keadaan misteri Mac 2014 - ia seolah-olah, akhirnya, teka-teki itu boleh diselesaikan.
Carian yang diterajui oleh Australia telah menghabiskan 16 bulan memantau Lautan Hindi selatan untuk pesawat , yang diketahui terpesong dari laluan yang ditetapkan , dari Kuala Lumpur ke Beijing.

Gambar : The Telegraph , London

" Ini adalah tanda positif pertama yang kita telah menjumpai sebahagian daripada kapal terbang itu," kata Julie Bishop, Menteri Luar Australia.

Pada hari Sabtu komponen sayap yang disyaki tiba di Paris , setelah diterbangkan dari Reunion dalam penerbangan Air France pada malam Jumaat .

Pakar Malaysia dan Perancis akan memulakan analisis mereka pada hari Rabu, bersama-sama dengan pemeriksaan bahagian-bahagian sebuah beg ditemui berdekatan.

Pada hari Isnin, tiga hakim Perancis serta wakil undang-undang Malaysia dan seorang pegawai dari penerbangan awam Perancis yang menerajui siasatan akan memulakan mesyuarat, tertutup, di Paris.

"Saya percaya kita semakin hampir untuk menyelesaikan misteri MH370," kata Abdul Aziz Kaprawi, Timbalan Menteri Pengangkutan Malaysia. "Ini boleh menjadi bukti yang meyakinkan bahawa MH370 terhempas di Lautan Hindi."

Namun Mr Ferrier tidak tahu kepentingan objek. Barang terdampar adalah sebahagian daripada kehidupan seharian di pantai itu, di mana tiada siapa yang berani untuk memasuki gelombang deras dan perairan dipenuhi jerung.

"Saya mendapati beberapa beg pakaian juga, pada masa yang sama, penuh dengan barang barang" katanya, hampir secara kebetulan.

Objek objek terdampar di pantai
Sumber : The Telegraph London

Apa yang anda lakukan dengan mereka?
"Saya dibakar mereka," katanya sambil menunjuk ke timbunan abu di batu-batu.
"Itu tugas saya. Saya mengumpul sampah, dan membakarnya.
"Saya mungkin menjumpai banyak barang dari kapal terbang itu, dan dibakar,  tanpa menyedari."

Dia melihat juga bahagian sayap yang terdampar rabu lepas - walaupun pada bulan Mei, teritip masih hidup. Pada masa ia terdampar lagi minggu ini, teritip itu telah mati.

"Seperti kerusi itu, saya tidak tahu apakah ia.

"Saya duduk di atasnya saya memancing macabi (bonefish) dan menggunakannya sebagai meja, saya benar-benar tidak memberi banyak perhatian -... Sehinggalah saya menonton didalam berita"

Tempat Mr. Ferrier membakar objek objek terdampar
Sumber : The Telegraph London
Kisahnya disokong oleh yang satu lagi wanita tempatan, yang dinamakan hanya sebagai Isabelle, yang melihat objek yang sama ketika berjalan di pantai pada bulan Mei, diiringi oleh anak lelakinya yang berusia 10-tahun.



"Ia adalah permulaan cuti - sekitar 10 Mei," katanya kepada laman web berita tempatan Zinfos974.com.
".Saya berjalan-jalan bersama anak saya, Krishna dan dari gunung batu di mana kita berdiri, dia melihat sesuatu objek dan menjerit: 'Ibu, itu kelihatan seperti sayap kapal terbang'"

Krishna kemudian terlihat kepada apa yang kelihatan seperti sebuah beg. Beliau berjaya membukamya, dan kemudian ternampak satu lagi beg pakaian di dasar pasir hitam.
Tetapi ombak semakin tinggi dan Isabelle mengarahkan anaknya kembali ke pantai. Mereka pulang ke rumah, dan tidak terfikir apa-apa sampai hari ini.

Mr Ferrier tidak memberitahu kisah sebelum ini kerana dia berada di hospital selama beberapa hari; Sabtu adalah hari pertama kembali ke rumahnya, 300 meter dari pantai.

Mengapa tidak dia melaporkan kerusi dan beg pakaian pada masa yang?
"Saya bekerja sendiri, jadi tidak mempunyai sesiapa untuk bentanya tentang hal itu - tidak seperti yang lain," katanya, merujuk kepada pasukan pembersih pantai diketuai oleh Johnny Begue, yang menjumpai bahagian sayap pada hari rabu.

Mr Ferrier dan Isabelle menimbulkan soalan yang beratus-ratus barang mungkin telah terdampar di Reunion sejak beberapa bulan yang lalu dan tidak ada seorangpun memberi apa-apa perhatian.

"Walaupun sekarang saya tidak boleh memahaminya, bagi saya, ia adalah sesuatu yang benar-benar biasa saya lihat sepanjang masa saya tidak boleh benar-benar mengatakan jika ia adalah kali pertama atau kali terakhir saya melihat objek seperti itu, kerana saya tidak pernah memberi perhatian.

"Mulai sekarang saya akan melihat dengan lebih teliti."

Adakah kamu menjumpai sebarang objek yang menarik atau luar biasa yang lain?

"Mungkin," katanya. "Tetapi saya tidak tahu. Saya hanya membuang mereka pada api"
Dia tidak mendengar radio atau menonton televisyen, katanya, dan tidak menyedari kejadian kehilangan tersebut.
"Malaysia Airlines adalah seperti bin Laden," katanya ketawa, tebal berloghat Perancis itu bercampur dengan Creole. "Tiada seorang pun yang pernah mendengar ia - tiba-tiba menjadi perhatian."

Untuk Mr Ferrier dan pulau lain, perhatian global mengejutkan mereka.

Baca selanjutnya di Telegraph, London

Oleh , di Saint Andre, Reunion
Sumber : Telegraph London

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Get widget

Disqus Shortname