Top Social Icons

Isnin, 3 Ogos 2015

Kaki putus "dimakan" eskalator (Video)


Sebuah eskalator China telah meragut mangsa sekali lagi selepas kaki pencuci bangunan telah cincang di sebuah pusat membeli-belah di Shanghai, kejadian ketiga melibatkan eskalator di negara itu dalam tempoh seminggu. pencuci berusia 35 tahun itu, yang dikenali sebagai Zhang, sedang membersihkan eskalator selepas waktu pejabat pada hari sabtu apabila kaki kirinya terperangkap diantara tangga dan lantai.



Jentera dihentikan serta-merta tetapi betisnya cedera teruk, kakinya (dibawah lutut) terpaksa dipotong.

Kemalangan ini hanya enam hari selepas ibu berusia 31 tahun Xiang Liujuan terbunuh apabila dia jatuh melalui floorplate eskalator di sebuah pusat membeli-belah di Jingzhou, tengah China.

Sehari kemudian, seorang kanak-kanak lelaki berusia setahun kehilangan tangan kiri akibat eskalator di Guangxi.


Zhang dikejarkan ke hospital Shanghai dimana pembedahan dilakukan.

Pengendali pusat membeli belahl dan sebuah syarikat penyelenggaraan eskalator sedang menyiasat kejadian itu. Laporan awal dari pengendali pusat membeli belah melaporkan yang Zhang sedang memijak mop ketika itu, "berus daripada mop itu terperangkap di dalam jurang di tangga, yang menyebabkan bukaan pada plat pemisah antara tangga dan lantai".

Kemalangan melibatkan eskalator telah mendapat perhatian negara di China, khususnya kematian Cik Xiang, yang berjaya menolak anak lelaki berusia dua tahun beliau di saat-saat akhir.

Pelbagai soalan telah dibangkitkan mengenai standard keselamatan pengeluar seperti Shanghai Mitsubishi, pengeluar eskalator yang terlibat dalam kemalangan sabtu lalu.

Yang Anqing, seorang jurujual farmaseutikal di Beijing, berkata kepada The New York Times: "Mereka yang bertanggungjawab perlu dihukum berat, jadi semua orang dalam industri boleh mengambilnya sebagai pengajaran.

"Kita boleh dibunuh oleh mekanik cuai. Jika kita tidak boleh mempercayai keselamatan pada barangan harian seperti eskalator dan makanan, apa yang kita boleh percaya?"



"Bagi orang ramai, Jawapan kepada persoalan dan akauntabiliti mesti berlaku selepas apa-apa kemalangan," kata akhbar itu dalam editorial muka depan selepas kematian Cik Xiang.

Akhbar Singapura The Straits Times melaporkan bahawa pembeli Cina lebih berhati-hati dengan eskalator sejak minggu lalu.

Rakaman CCTV menunjukkan beberapa pelanggan menguji lantai mesin untuk memeriksa kestabilan mereka, atau melompat ke atas ketika tiba di hujung eskalator.

CNN melaporkan bahawa 13 orang cedera di Shanghai tahun lalu apabila eskalator kereta bawah tanah yang sibuk tiba-tiba bertukar arah.

Pada tahun 2011, kejadian yang sama di Beijing membunuh seorang remaja lelaki dan mencederakan 30 yang lain

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

Get widget

Disqus Shortname